Ik zag online communicatie en het internet altijd als iets neutraals: een middel, waarbij de effecten alleen afhangen van waar je ze voor inzet. Inmiddels zie ik dat veel kanalen niet zo neutraal zijn. Door bijvoorbeeld het gebruik van algoritmes en je privégegevens. Ze ondersteunen en versterken hierdoor alleenheersende techbazen en de regimes waar zij deel van uitmaken. Daar draag ik liever niet aan bij, en zo dacht ik, veel andere maatschappelijke ondernemers waarschijnlijk ook niet. ook klanten hechten steeds meer waarde aan authenticiteit en ethiek, dus daarmee snijdt het mes aan twee kanten.
Als je geen gebruik wilt maken van de grote techplatforms, maar wel mensen wilt bereiken, waar begin je dan? Helemaal geen gebruik meer maken van deze platforms is lastig, omdat ze zo verweven zijn met ons dagelijks leven. Maar je kunt een eind komen. Zo zijn er voor veel digitale diensten Europese alternatieven. En zijn er kanalen waarover je zelf veel regie hebt, zoals nieuwsbrieven en webinars.
Bij ethische communicatie geef je potentiële klanten eerlijke informatie, waarmee ze zelf hun keuzes kunnen maken. Ook draait het om laten zien voor welke waarden jouw onderneming staat. Je communicatie sluit aan bij die waarden. Met eerlijkheid en transparantie bouw je een langetermijnrelatie op, in plaats van dat je gaat voor een snelle verkoop. Tegenwoordig komt daar het aspect van het kiezen van de juiste middelen bij. Ging dat vroeger om de meest passende, tegenwoordig wil je misschien liever gaan voor het meest democratische kanaal, of dat met de beste privacyvoorwaarden.
Je kunt beginnen met op een rij zetten welke platforms en manieren je nu inzet. Wil je die blijven inzetten? Dan is er misschien een meer ethisch alternatief voor te vinden. Of je kunt eens nagaan of er voor jouw onderneming misschien wel een andere, beter passende én ethische manier is van communiceren.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het ethisch opzetten van jouw online communicatie? Neem dan vooral contact met me op om een kopje koffie te doen, want ik denk graag met je mee! Weet je al zo'n beetje wat je nodig hebt? Neem dan een kijkje bij mijn diensten om te zien of daar iets passends bij zit.